onsdag 3. juni 2009

Treningen med Yatzy er såvidt igang.

Gaya og Yatzy har funnet tonen. Yatzy kommer med leken sin.

Flaks...ute på jakt. Flaks og Reiki.
Godbitsøk, men hvor er Reiki spør Flaks?
Aha! Der var hun! Da kan vi fortsette.

Yatzy og Reiki leker godt sammen. Hvem får ballen til slutt?

Yatzy på solsiden.
Ja da er vi såvidt i gang med noen småting.
Hun er bare 9 uker enda så jeg har ikke lagt noe vekt på noe trening foruten sosialisering enda, men nå har vi såvidt startet.
Vi har vært litt overalt siden siste oppdatering også, blant annet farmen igjen.
Jeg var barnevakt for lille Reiki (ræka), Heelervalpen til Randi og det syntes alle dyra her var stas, unntatt Gaya da.
Hun tenkte vel : Å NEI! ENDA EN VALP!
He he...neida det gikk greit, men Flaks klarte liksom ikke å bestemme seg for om dette var en leke, mat eller kompis :)
Farmen har forresten utvikla seg til å bli rene valpettreffet!
Vi skal vel egentlig trene agility på farmen, men valpene har nok vært de som har fått utfolde seg mest, men litt effektiv trening av de største har det da blitt :)
Ja trening ja...
Hun er ikke flink i det hele tatt til å varsle når hun må tisse, så der må jeg følge henne med argusøyne!
Hun har skjønt hva ut betyr, men ikke helt hva det er vi skal gjøre der...bortsett fra å leke da :)
Så jeg har begynt å klikke for at hun tisser og bæsjer utendørs...om det hjelper gjenstår å se, men husrein blir hun da...det er nok bare jeg som forventer en noe større framgang enn jeg kan enda :)
Men hun responderer kjapt på klikkeren nå, så nå er det bare fantasien som stopper på hva hun kan lære seg.
Hun er ganske god på sitt og kontakt kan hun som sagt rimelig bra.
Hun er knallgod på å ta kontakt!
Vi var en tur på voll 4h i i går å og kikket på hestene.
De var litt skumle og hun hadde mest lyst til å gå, men etter å ha tenkt seg om tok hun kontakt og satte seg pent ved min side mens vi beundret de flotte hestene:)
Vi hadde tenkt å kjøre videre for å se på noen kyr, men været var så elendig at vi droppa det hele og tok en heller våt tur i Hansbakkfjæra og snuste på tanga der :)
Det var en kald opplevelse som varte i ca. 40 minutter før mor gav seg... BRRR!
Men vi har da fått trent litt selv om været har vært skikkelig dårlig!
Target: Skjønner poenget og både følger target og berører target med snuten.
Sitt: Begynner å skjønne kommando, og tilbyr HELE tiden :)
Ligg: Tilbyr ikke, men følger target ned i posisjon.
Stå: Tilbyr stå innimellom.
Bli: Sitter/ligger i posisjon med meg som forstyrrelse...jeg hopper :)
Komme tilbake med leke: Kommer ikke tilbake uten at jeg kaller på henne enda.
Innkalling: Kommer når jeg roper ved små forstyrrelser her hjemme.
Snurr: Snurrer rundt nesten uten target, men tilbyr ikke.
Det er altså det vi har trent på så langt...
Ja ja, hva kan jeg forvente :) Hun er jo helt ferskis, så jeg forventer ikke at hun skal tilby noen andre adferder enn sitt enda, men jeg klikker for det meste og hun begynner å skjønne at det kan lønne seg å prøve seg fram, og det er ikke så verst:)
Hun er utrolig kjapp så jeg regner med at det ikke tar lange stunden før hun tilbyr flere adferder enn bare sitt, men vi skynder oss sakte, selv om jeg kjenner konkurranseinstinktet komme...
Vi er jo flere med valp her så det er jo om og gjøre og kunne det meste...he he :D
I kveld kommer Randi med lille Reiki igjen, og da får vi se om vi får tatt flere bilder av småtassene.
Hun skal overnatte da matmor skal ha eksamen i morgen...Lykke til Randi!
Knut kommer også hjem i kveld og da skal han få se alt vi har lært denne uka, og ikke minst få se hvor lille troll har vokst :)
Neste uke hiver vi oss på valpekurs...
Det blir en spennende og morsom tid framover...
PS!
Måtte inn å redigere litt...
Glemte jo helt å si noe om hjemme alene trening!
Jo da...Det går kjempefint å være en liten stund alene nå.
I dag var Yatzy hjemme alene i 20 minutter :D
Kunne sikkert tøyd den enda lenger, men jeg gadd ikke stå ute :)
I morgen skal vi gjøre enda et forsøk, men litt lenger tid.
Kanskje jeg og Gaya drar opp på banen å trener litt :)








1 kommentar:

  1. Ja, snakka med Anne Marit idag og hun sa dere skulle være med på avslutningskvelden på tirsdag. Blir gøy vett! Så joiner vi dere gangen etterpå! :)

    SvarSlett